Dag Panama City, hello San Blas Islands - Reisverslag uit San Blas Islands, Panama van Esther Dany - WaarBenJij.nu Dag Panama City, hello San Blas Islands - Reisverslag uit San Blas Islands, Panama van Esther Dany - WaarBenJij.nu

Dag Panama City, hello San Blas Islands

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

06 November 2013 | Panama, San Blas Islands

De San Blas eilanden, wat een verhaal!

Even een korte introductie: de San Blas zijn 365 eilanden gelegen in de Caribean zee. Ze worden bewoond door de Kuna Yala indianen. Niemand buiten deze gemeenschap (dus ook de mensen van het vaste land van Panama) mag hier wonen.

Wij hadden gekozen voor Hook Island. Een eiland dat 'bij uitstek geschikt was voor koppeltjes', nou.. we waren benieuwd! We werden om 05.30 uur opgehaald vanaf ons hostel in Panama City. Van te voren was al verteld dat de Kuna een beetje chaotisch konden zijn en het moeilijk communiceren was, maar alles kwam goed! 2.5 uur hebben we in de taxi gezeten, waarvan een uur door bergen die je zo hoog in Frankrijk nog niet tegen komt! Maar dat de Kuna chaotisch waren was niet gelogen! Ze moesten er op de een of andere manier voor zorgen dat we allemaal op het goede eiland terecht kwamen, we wachtten geduldig af.

Aangekomen op Hook Island: een oase van rust! Naast ons tweetjes, was er nog een ander Duits stelletje. Voor de rest was het just us en de Kuna Indianen. Ik had nog nooit zoiets gezien.. er was werkelijk NIKS. Deze mensen leefden in totale prehistorie! Onze 'hotelkamer' bestond uit een een van bamboo gemaakte omheining met een van palmbladeren gemaakt dak. Ons bed bestond - hoe kan het ook anders - uit een van bamboo gemaakte onderkant met een matrasje erop. Heel interessant allemaal!

Ik wist aan het begin geen houding te geven aan het 'niks doen'. Het was hangmat in, hangmat uit, zee in, zee uit, eten, slapen. Maar de tweede dag kwam ik helemaal tot rust. Genieten deze rust!

Onze Kuna familie kwam van een middagje vissen terug met een kreeft! wat denk je... lag 's avonds op ons bord!

Heel bijzonder om dit allemaal meegemaakt te hebben. Het eiland kon je in 5 minuten rond lopen, zo klein was het. Ondanks dat de Kuna in zulke hutjes woonden, hadden ze toch allemaal een Blackberry! (Vraag me af wie ze dan bellen...)

• 18 November 2013 - 23:05

Marianne Gelders:

Hahahaha ben blij dat ik nog even die andere 2 berichten heb gelezen van de 4e en de 6e heel leerzaam en ook wel grappig.Groetjes!!! marianne

Tags: San Blas, Kuna