Koffie, koffie en nog eens koffie - Reisverslag uit Boquete, Panama van Esther Dany - WaarBenJij.nu Koffie, koffie en nog eens koffie - Reisverslag uit Boquete, Panama van Esther Dany - WaarBenJij.nu

Koffie, koffie en nog eens koffie

Door: esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

12 November 2013 | Panama, Boquete

Vol goede moed vertrokken we dinsdag vanuit isla Boca Brava via David naar Boquete. We hadden op de heenweg bij de busterminal in David al een bus gezien met 'Boquete' erop, dus dat moest goed komen dachten we. Het is grappig dat niemand hier precies weet hoe laat de bus komt, maar dat er toch altijd mensen bij bushaltes aan het wachten zijn, of voor zover je het haltes kan noemen. Iedereen die langs de weg staat en z'n hand opsteekt die kan meerijden. Efficiëntie is ver te zoeken in dit land! De bus van Boca Brava naar Horconcitos kwam gelukkig al na vijftien minuten, vervolgens de bus van Horconcitos naar David zat zo vol dat ik dacht dat we er nooit bij zouden kunnen met onze backpacks, maar alles kan in dit land, dus ook een veel te vol oud klein bestelbusje dat de hele weg in de eerste versnelling moest rijden anders kwamen we nier vooruit! Tijdens de busreis van David naar Boquete viel ik in slaap, dus die details kan ik jullie helaas niet vertellen haha.

Boquete ligt hoog in de bergen en voelt dus een stuk koeler aan dan in de rest van Panama. Overdag is het hier rond de twintig graden denk ik en 's Avonds vijftien. Prachtig vredig dorpje! Veel gepensioneerde Amerikanen schijnen hier ten wonen. Leuk hostel, waar het voor het eerst een beetje druk was. 's Avonds hadden we een bbq met ongeveer twintig man. Leuke mensen ontmoet van over de hele wereld.

Woensdagochtend hebben we een koffieplantage bezocht. Ik had vooraf geen idee wat ik me bij een koffieplantage moest voorstellen. Eigenlijk dacht ik eerder aan een soort wijngaard. We hebben vijf soorten arabica koffiebomen gezien en het hele proces geleerd over hoe het uiteindelijk koffie wordt. Panama staat bekend om de kwaliteit koffie en niet om de kwantiteit. Deze koffieplantage heeft al verschillende prijzen gewonnen. Ze produceren ook de Gesha koffie, wat een hele bijzondere schijnt te zijn. Wist je dat...koffieplukkers maar Max 16 dollar per dag verdienen hier? Indianen vanuit de rest van het land komen in de zomer naar onder andere boquete om daar koffie te plukken. Ze krijgen dan wel onderdak..maar toch....

P.s. Ik lust nog steeds geen koffie

• 19 November 2013 - 00:14

Danielle:

on-be-grij-pe-lijk (dat van geen koffie lusten:P ). Hadden ze ook koffie dat door ratten wordt uitgepoept? :-D
    xxx,
    nechtDanielle

• 19 November 2013 - 15:02

Esther En Dany:

Haha nee, maar ze vertelde dat verhaal wel! Heeeeeeel apart!